tisdag 29 november 2011

till min hemliga bokvän

Kära hemliga bokvän, här kommer några ledtrådar om mig:

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Jag läser helst romaner, gärna från en annan världsdel än Europa.

* Favoritförfattare?
Jag gillar många, har ingen särskild men Joyce Carol Oates har jag läst det mesta av.

* Läser du på andra språk än svenska?
Läser gärna på engelska, försöker läsa på danska och norska.

* Lyssnar du på böcker?
Nej.

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Nej.

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Det jag läst under 2011 finns publicerat här på bloggen.

* Vad är du ute efter, då du läser?
Jag vill uppleva något genom min läsning, lära mig om människor och kulturer. Människorna i berättelserna är viktiga.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker?
Läser inte fantasy, sci-fi, BOATS eller biografier.

* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?
Spökskrivna biografier om idrottsmän eller för den delen andra kändisar, new age litteratur med självhjälpstips.

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Inte som jag kan komma på just nu.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Gillar det mesta som är välskrivet.

* Finns det någon författare som du samlar på? Har du allt?
Nej.

* Vad gör du helst på fritiden?
Läser, pysslar och är i sommarstugan.

* Samlar du på något?
Nej.

* Favoritfärg?
Blå eller grön.

* Teve-serier som du uppskattar?
Mad Men, CSI, Downton Abbey

* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
The King's speech, Niceville, Amelie från Montmartre

* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Kaffe, alla sorter.

* Vilket slags godis tycker du bäst om? Och hur är det där med naturgodis, egentligen..?
Gillar allt utom marsipan! Gärna nötter och mandlar och skumtomtar i juletid.

* Stjärntecken?
Tror inte på astrologi.

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul?
Ja, typ Zlatans biografi eller något flummigt hitta-dig-själv dravel.

* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul?
En utvald bok, vackra pennor, anteckningsblock eller något vackert hantverk.

* Jag är inte allergisk mot något som kan tänkas komma i en julklapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!