lördag 1 februari 2014

Afghanistan 3x: fler bilder av Afghanistan

En annan sorts kommentar till oroligheterna i Afghanistan bjuder våra militärer på :-)
Lasse Bengtsson är aktuell i vår med sin reportagebok -
tyvärr har jag inte läst men förlaget skriver så här.


En uppriktig, ärlig och mycket frispråkig bild av ett land i upplösning får jag i Diana Janses bok En del av mitt hjärta lämnar jag kvar. Vilken sunkig titel förresten, den låter som en dussinschlagerlåt, och det vore synd om den skrämde bort läsare för det här är en intelligent, rapp loggbok från Kabul. Janse arbetade som diplomat i Kabul under några år i mitten av 2000-talet och hennes texter ger oss en oglamorös bild av ett uppdrag som få kan tänka sig att utföra. Med humor, ibland svart som den ellösa natten, ger hon mig inblick i ett land som ingen annan. Det är korta texter om resor i det ofta väglösa landet, möten med klanledare som ibland ger hopp om en god framtid men alltsomoftast ter sig som rena farsen. Hon blandar politiska tankar med personliga reflektioner om vardagslivet i ett land utan infrastruktur. Ingen el, inga säkra kommunikationer, ingen fungerande administration, ingen utbildning eller framtid i sikte för de magra, trasklädda barnen som bygger snögubbar i plastsandaler. Inga kvinnor får delta i samhället och våldet ständigt runt hörnet samtidigt som där finns en befolkning som vill mer. Som vill annat. Läs!

Fler kvinnor har gett sin bild av livet i Afghanistan, Åsne Seierstads omtalade bok Bokhandlaren i Kabul är ett personligt inifrånreportage från en afghansk familj som ledde till åtal och mycket media för ett antal år sedan. Jag minns boken som spännande men ganska onyanserad. Skönhetsskolan i Kabul har jag blivit rekommenderad men ännu inte läst. Johanne Hildebrands reportage Svenskar i skottlinjen skrevs i mars 2011 men är fortfarande spännande läsning. Susanne Bier har regisserat en fin film från 2004 som jag gärna rekommenderar, den handlar om hur svårt det kan vara att leva ett "vanligt" liv när man levt i den extrema miljö som ett FN-uppdrag i Afghanistan innebär. Ett klipp från Bröder:

4 kommentarer:

  1. Gillade verkligen Diana Janses bok. Tyvärr tror jag att den dåliga titeln avskräcker många potentiella läsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen. Om jag bara sett boken hade jag aldrig läst. Tur att jag fick den rekommenderad. Jag gillade!

      Radera
    2. Den är riktigt bra, men håller med om titeln. Synd.

      Radera
    3. Nu lobbar vi för den här :-)

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!