söndag 9 februari 2014

sveriges radios romanpris


Förra året läste jag nästa alla nominerade inför Sveriges Radios Romanpris - i år blir det inte lika ambitiöst. Nyläser faktiskt bara en: Vårt gemensamma liv. Kommer ändå att köra några repriser här på bloggen av de som jag redan läst inför jurysamtalen som sänds i början av mars. Jag gillar att lyssna på dem!

Den mörka sporten av Viktor Johansson
Helioskatastrofen av Linda Boström Knausgård
Andningskonstnären av Per Odensten
Vårt gemensamma liv av Anna Schulze
Vägen mot Bålberget av Therése Söderlind 
Hägring 38 av Kjell Westö

Vilka av romanerna har ni andra läst och gillat/ogillat?

7 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon av de nominerade, men älskar Skuggland som fick priset ifjol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den läste gästbloggarn och gillade. Jag tycker samtalen om böckerna är roliga att lyssna till.

      Radera
  2. Jag har läst de två sista på din lista, gillade Bålberget bäst, men planerar att hinna med ytterligare några titlar innan vinnaren utses. Ser också fram emot diskussionerna, mkt trevligt förra året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just de två har jag också läst. Kommer repriser vad det lider...

      Radera
  3. Måste verkligen läsa Westö. Hög tid att stifta bekantskap med honom. Har läst Schulze och Söderlind och tycker bäst om den senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om Söderlind bättre än Schulze. Men bäst av de tre: Westö.

      Radera
  4. Jag håller på med Söderlind och den är ju riktigt bra, sedan ser jag fram emot att lyssna på programmen för de brukar fungera som läspep för de romaner man inte läst tidigare!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!