måndag 17 februari 2014

OS-bredvidläsning: Michail Bulgalov

Livets stråle är en nyutkommen Novellixnovell, eller mer exakt en förkortad version av Bulgakovs kortroman De ödesdigra äggen. Anslaget är inte helt olikt det i Mästaren och Margarita - en arrogant och okunnig mänsklighet synas av övernaturliga krafter. Vetenskap och girighet leder till en katastrof där Moskva till slut endast räddas av sträng kyla. Kanske är det en anspelning på Napoleons misslyckade korståg (kortromanen skrevs 1925 så om Bulgakov inte är i maskopi med de mörka krafter han skildrar handlar det inte om andra världskriget). Jag antar att man skall läsa in politisk satir, men är rädd för att övertolka. Så snart efter revolutionen kan knappast Bulgakov ha sett igenom det vanstyre som komma skulle. Kanske är Livets stråle en bagatell där man bara anar det kommande mästerverket.

Formen på de här små novellböckerna är genialisk och omslagen på de fyra senaste är helt fantastiska (bloggredaktören har naturligtvis köpt hela kvartetten). Illustratören heter Alexander Jansson för den som vill undersöka vidare, jag konstaterar bara att Novellixupplägget är coolt och vackert.

/Gästbloggare M

4 kommentarer:

  1. Åh, vad trevligt med en gästbloggare! Jag har också blivit helt begeistrad över illustrationerna till de senaste novellerna från Novellix. Men istället för att läsa de fyra ryska novellerna satte jag tänderna i Bulgakovs nyutkomna novellsamling Djävulens vändkrets. Än så länge skiftande kvalitet, men hoppas ändå att någon av novellerna ska ge mig samma känsla som romanen Mästaren och Margarita.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt. Jag själv har inte läst Mästaren men som tur är läser Gästbloggarn seriösare än vad jag gör. Han får stå för kvalitet här på bloggen, det passar fint!

      Radera
    2. Du måste läsa Mästaren... Eller, nåja, kanske ge den en chans. Jag läste den under gymnasietiden men jag tror att den skulle hålla för en omläsning. Den går nu dessutom på Dramaten.

      Radera
    3. En vacker dag så. Kanske.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!