tisdag 11 februari 2014

tematrio - syskonrelationer


Lyran ber oss om att tipsa om tre bra böcker som har syskonrelationer i centrum och jag gick förstås genast igång. För att inte härma Lyran och dessutom bidra till lite ovanligare läsländer så väljer jag:

Ta hand om min mor som handlar om en syskonskara som samlas eftersom deras mamma spårlöst försvunnit. Sydkorea, en gripande berättelse och en miljö som är spännande att utforska.


Frälsningsarmén av Abdellah Taïa, en marockansk författare som i den här självbiografiska romanen utforskar förälskelsen till sin äldre bror. Spännande tema och spännande språk!

å så en afrikansk novellsamling som avslutning:

Tropiska fiskar heter Doreen Bainganas vackra novellsamling. I den får jag möta tre ugandiska systrar: Patti, Rosa och Christine och i novellglimtar följa dem från barndom till vuxen ålder. 

Klickar man på länkarna så dyker mina reflektioner om böckerna upp.

10 kommentarer:

  1. "Ta hand om min mor" har jag velat läsa i två år nu, men har inte kommit till skott. Hoppas nästan den kommer på bokrean så att jag kan göra slag i saken ;)

    SvaraRadera
  2. Roligt med lite ovanligare böcker! Frälsningsarmén har jag tänkt läsa länge, men de andra två är helt nya för mig. Tack för bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittade något som passade din smak.

      Radera
  3. Har inte ens hört talas om dina :( Nåja, en dag kanske jag också börjar utvidga mina vyer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var och en läser det som lockar :-)

      Radera
  4. Här är ytterligare en trio där jag inte läst en enda bok. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, hoppas du hittar till någon av dem.

      Radera
  5. Nyheter för mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  6. Tre nya bekantskaper, kul att få tips! :)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!