torsdag 20 februari 2014

låt oss prata om tvillingar

Bokbubblarna ses ikväll för att prata Niffeneggers roman Själens osaliga längtan och vad jag tyckte om romanen som är långt utanför min vanliga låda hittar man här.

Jag vet att min kommentar var när vi valde att "jag är inte så förtjust i de där tvillingböckerna" och det är jag inte efter den här boken heller. Jag stör mig på att det känns som att man gör det lite enkelt för sig genom att kasta in ett tvillingpar som är både symbiotisk beroende av varandra och samtidigt inget hellre önskar än att vara oberoende och fria. Jag hade velat tala med mina bubblare ikväll om den här tvillinggrejen. Jag har inte läst så där väldans många de senaste åren men visst finns där mängder med böcker i genren tvillingar - övernaturligt? Eller? Väldigt, väldigt mycket lik den här romanen är i alla fall Christine Ljungqvists Kaninhjärta, Marie Hermansson skriver på ett helt annat sätt om tvillingar i Himmelsdalen och Bakkers fina roman The Twin handlar om hur det blir när en i ett tvillingpar försvinner.

Vad är det som lockar så med tvillingar i litteraturen? Har ni fler exempel på tvillingböcker?

Linda skriver om bubblet!

7 kommentarer:

  1. Har inte läst den här eller Kaninhjärta, men tyckte - som du vet - väldigt mycket om The Twin. Himmelsdalen är också bra, det blir aldrig det där övernaturliga iaf ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är bra exempel på böcker där tvillinggreppet funkar.

      Radera
  2. Nej inte vad jag kommer på men jag har tvillingar. Jösses vad enkäter man fick hem för man hade tvillingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tro, det måste vara intressant att undersöka just enäggstvillingar.

      Radera
  3. Tvillingar finns ju också i En halv gul sol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, det har du rätt i. Adichie berättade ju att hob valde tvillingar för att hon skulle slippa hierarkin som vanligen finns mellan syskon i Nigeria där den äldsta bestämmer.

      Radera
  4. Göran Brusewitz7 juni 2014 kl. 18:39

    Jag är också intresserad av tvillingar, men av en ganska annorlunda anledning. Jag är forskningsmässigt intresserad av tvillingars band och av de särskilda upplevelser som många tvillingar har (är också själv tvilling), som ibland påminner om telepati. Känner ni igen detta? Jag har som forskarstuderande vid ett London-universitet hittills undersökt vilka upplevelser engelska tvillingar haft, med ganska spännande resultat och vill nu göra motsvarande undersökning bland svenska tvillingar.
    Så, har ni stött på några tvillingar där kanske en av dem känt på sig starkt om den andra gjort sig eller liknande, så vill jag nå dem för att göra denna undersökning och kanske också göra experiment med telepati med dem, vid Göteborgs Universitet, som jag samarbetar med. Ta kontakt med mig, Göran Brusewitz, via mejl goran.brusewitz@bredband.net eller sms,0708-103532.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!