måndag 3 februari 2014

en värdig vinnare av bokbloggarnas litteraturpris!

Grattis till John Greens Förr eller senare exploderar jag som vunnit Bokbloggarnas Litteraturpris. Min text är från januari 2013:

The fault, dear Brutus, is not in our stars
But in ourselves.
Det är inte hur man har det utan hur man tar det. Hemma hos Augustus finns allehanda käcka uppmaningar broderade på kuddar och bonader, tryckta i glas och på små tavlor. Without pain, we couldn't know joy  Sällan har en sådan uppmaning skorrat falskare än när jag hulkande läser ut John Greens senaste roman The Fault in Our Stars. Hur jäkla positiva de än försöker vara så är det inte rättvist. Livet för Hazel Grace och Augustus är inte rättvist. Det ödet som står skrivet i stjärnorna är inte rättvist. Punkt.

Hazel Grace och Augustus. Så heter de två huvudpersonerna som träffas i en hjälpgrupp för ungdomar som överlevt cancer och så mycket mer ska jag inte skriva om handlingen. Poesi och en roman är stor del av deras gemensamma berättelse och de snabba replikerna, de filosofiska och smått existentiella funderingarna, känslan för ungdomarna och respekten för deras liv gör mig helt betagen.  Det här är en av fjolårets mest omskrivna YA-böcker och det är alltid en risk att läsa en superhypad bok, men jag blir inte besviken. Det här är en läsning som bjuder mig både en fantastisk kärlekshistoria, gapflabb och storgråt. Klart den ska bli film. Snart.

På svenska finns den nu att köpa och då heter den Förr eller senare exploderar jag.


6 kommentarer:

  1. Alltså, flest röster ska ju naturligtvis vinna, men i det här fallet så känner jag mig lite annorlunda. Jag och den här boken funkade inte alls. Men så ska det ju vara ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara. Smaken är som baken... Jag tycker absolut att boken förtjänade att vinna eftersom det är en fin allåldersbok.

      Radera
  2. Jag gillade den jättemycket men oj vad jag grät. Säkert en två paket pappersnäsdukar.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur. Så sorglig och rolig och allt.

      Radera
  3. Samma ord i titeln på våra inlägg. :) Visst är det en värdig vinnare, även om jag personligen lade min röst på en helt annan bok. Ofta blir jag inte så berörd när jag läser ungdomsböcker, men Förr eller senare ... har verkligen det där lilla extra som gör den värd alla uppmärksamhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två själar en tanke :-) Jag röstade också på en annan men jag köper majoritetens tyckande just i det här fallet...

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!