onsdag 26 februari 2014

bokgeografi: Kanada

Enligt O bjuder in till bokgeografi!
1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Kanada eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Straffspark. Det måste bli Alice Munro. Av hennes novellsamlingar så tror jag att jag tycker allra mest om Nära Hem. Kanske är valet präglat av att det var det allra första mötet ned hennes texter och jag läser småleende i min text om den att "jag läser sällan noveller". Har läst en hel del (hrmff) noveller sedan 2010 och den samlingen står ut i mitt minne som en enastående läsning. Min första surf på novellvågen.
2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Kanada. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Jag kan inte glömma Kim Thúy. Hur denna sprudlande kvinna fullkomligt fyllde upp hela scenen och frikostigt, personligt delade med sig till oss. Hon besökte Göteborg och Stockholm i höstas och jag hade turen att få hälsa på henne. Böckerna Ru och Mãn är lågmälda, vackra texter som jag rekommenderar till alla!
3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Kanada, som du inte läst, men är nyfiken på.
Här småfuskar jag. Jag har läst Michael Ondaatje men inte hans senaste roman Kattens bord. Den skulle jag gärna läsa, om utifall att jag skulle få en stund över.
4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Kanada.
Det får jag passa på. Just nu är huvudet tomt. Får helt enkelt surfa mig runt till andra bokgeografer för idéer. Ondatjees mest kända roman är kanske Den engelske patienten - bjuder ett klipp från filmatiseringen av den:

4 kommentarer:

  1. Både Alice Munro och Kim Thuy är ju i en klass för sig! :-) Min kanadensiska bokgeografi kommer nog i morgon.

    SvaraRadera
  2. Michael Ondaatje har jag faktiskt aldrig läst, men jag har köpt två böcker av honom. Räknas det? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha. Klart det räknas att man en gång tänkt läsa dem... man kan ju ha sett filmen också. Den engelska patienten är fin!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!