söndag 16 februari 2014

trollvinterns tid är nu!

Trollvinter finns på bokrean, 39 kr!

Så läser jag Trollvinter ännu en gång, högt för nio, tioåringar och varje gång, varje gång tänker jag att det här är så bra det kan bli. Barnen lyssnar andäktigt trots det sirliga och ovana språket, jag som vuxen läser texten på vuxenvis och bilderna är underbara. Trollvinter är nästan samtida med Mio min Mio och jag brukar läsa dem högt efter varandra just i år 3. Där finns så mycket att jämföra och diskutera i de båda berättelserna, både texter och bilder och det blir fina lektioner. Riktigt fina!

Hela världen har dött medan jag sov. Den här världen tillhör någon annan som jag inte känner. Kanske Mårran. Den är inte gjord för mumintroll att leva i. Han tvekade ett ögonblick. Men sen tyckte han att det vore ännu värre att vara ensam vaken bland dem som sover.

Och därför tassade mumintrollet upp de första spåren över bron och vidare upp för sluttningen. Det var ett mycket litet spår, men det var bestämt och gick rakt in bland träden, söderut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!