tisdag 25 oktober 2016

dan efter dan

Grattis får jag säga till min experttipsare på Bokmania - hennes tips om Välkommen till Amerika var klockrent och kanske, kanske kan Linda Boström Knausgård ta hem hela rasket. Jag själv lyckades bara pricka in två gissningar, skralt! Aftonland och Djur som ingen sett fanns med på mina listor och jag är lite putt att inte Miira och Störst av allt kom med. De hade verkligen platsat där. 

Igår var alltså den spännande nomineringskvällen och jag själv följde den via direktsändning i min telefon. Sanning att säga så satt jag på vårdcentralen för att få hjälp med en enveten influensa och det är orsak till att jag inte riktigt var på tårna och skrev en kommentar redan igår.  Har någon missat hela listan så länkar jag lite smidigt här.

Allmänt så tänker jag att det är synd att barn och ungdom domineras av bilderböcker, det är ett fantastiskt format och visst unnar jag alla de nominerade att bli uppmärksammade men vart tog mellanåldersböckerna vägen? Nu är Djur som ingen sett fantastiskt fin och jag minns den härliga stunden på bokmässan när jag fick följa med in boken, det är verkligen en allåldersbok!

I fackboksklassen ser jag fram emot att läsa flera av titlarna, Åsbrink har jag lyssnat till när hon berättade om sin bok 1947 och Orrenius är alltid intressant. Jag ska också försöka ta mig an von Zweigbergks bok Fattigfällan. Jag får helt enkelt se hur mycket jag hinner för man kan säga mycket om årets nomineringar och omfångsrika är ett av orden som passar väldigt fint på den skönlitterära klassen. 

Idag fick jag då ett mejl där det står att böckerna är skickade. Jag ser fram emot att läsa de fyra titlarna som jag ännu inte läst men jag inser också att jag kommer att få ligga i. Något skrämmande kan det tyckas med flera rejält tjocka volymer och dessutom är de 1600 sidorna av Lars Norén del tre i en serie. Hur ska det gå? Följ min läsning här på bloggen och häng med fram emot utdelningen den 28 november. Kanske finns det fler läsare därute som har lust att prata om böckerna med mig? Tveka inte att göra er hörda i kommentarsfältet!

2 kommentarer:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!