söndag 9 oktober 2016

mambo i Chinatown - som en romantisk amerikansk dansfilm. Typ.

Den fluffiga veckan inne på Kulturkollo är snart slut och då lovar jag att den här bloggen också ska återgå till sin mera seriösa framtoning :-))). Så underbart det varit att nästan frossa i lättläst med lyckliga slut! Just sayin'

Mambo i Chinatown av Jean Kwok är en riktig pralin i genren. Den handlar om nudelbagarens klumpiga dotter Charlie som arbetar som diskare på en restaurang i Chinatown, NY. När hon får ett jobb som receptionist på en dansstudio så måste hon hålla det hemligt för sin far, en respektabel kinesisk flicka arbetar inte på en sådan plats. Hon vill inte heller påminna sin far om hennes döda mor som en gång var dansare i den kinesiska armén och flykten till Amerika som gjorde att hon fick ge upp sin dröm och sitt yrke.

På dansstudion är hon urusel på att sköta om papper och bokningar men hon har en vältränad kropp och talang för dans och snart undervisar hon nybörjare i 10-dans. Livet förändras snabbt för Charlie men för hennes lilla syster så verkar pressen det innebär att söka in till en prestigefull high-school knäcka henne. Hon blir allt sämre och farbrodern som sysslar med österländsk medicin ordnar med allehanda kurer. Hur skall Charlie kunna leva sitt nya liv samtidigt som hon inte sviker sin familj?

Just den svåra balansgången mellan att bevara och upprätthålla traditionerna som finns i Chinatown och kunna leva sina egna drömmar är fint beskriven i den här romanen. Jag fascineras särskilt av misstron på västerländsk medicin och den sociala tillhörighet som är en trygghet för flickorna samtidigt som det skapar ett utanförskap. De har aldrig lämnat Chinatown, och det är tack vare människor runt omkring dem som de vågar ta steget ut i världen. Nästan hemma av samma författare är nog egentligen snäppet bättre på att beskriva just det, också där är det en ung flicka i huvudrollen.

Mambo i Chinatown är en charmig nutida askungesaga som skulle passa fantastiskt bra att göra en härlig dansfilm av, alla ni som tittar på Dirty Dancing eller varför inte Let's Dance kommer att älska!

11 kommentarer:

  1. Det kanske vore något för mig, jag bara älskar Dirty Dancing.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte om Nästan hemma och har tittat lite på den här. Jag blev bara rädd för att det skulle vara allt för bra. Men det låter som det finns lite jobbiga stunder också som uppväger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, inte föööör smörig. Lagom av allt.

      Radera
  3. Den här boken skulle verkligen (kunna) bli en fantastisk film :) Jag måste nog läsa mer av henne.

    SvaraRadera
  4. Jag har nyss läst ut denna och jag blev väldigt förtjust i denna söta askungesaga. Nu vill jag verkligen läsa hennes debut.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!