tisdag 18 oktober 2016

experterna spekulerar om august


Jomen, nu går spekulationsstafettpinnen vidare till två giganter i bloggvärlden. Två av de bloggarna i Sverige som skriver mest initierat om skönlitteratur bidrar med sina tips. 

Lyrans Noblesser: Sannolikheten att jag, som definitivt gillar lite "svår", utmanande litteratur, skulle föreslå något som kanske kan kallas en spänningsroman, ett rättegångsdrama, som Augustvinnare är kanske lite otippat. Men inte desto mindre är det just vad jag gör. Malin Persson Giolitos Störst av allt är skriven med alla inslag som krävs för att vara en spännande bladvändare, samtidigt som den skildrar ungdomars utsatthet i ett samhälle där klyftorna ökar. Huvudpersonen Maja kryper under huden på läsaren med all sin sårbarhet, cynism och rädsla. Och där bör hon stanna tills vi tar vårt ansvar och skapar en värld som inte sviker sina ungar.

Bokmania: Jag gissar att Linda Boström Knausgårds roman Välkommen till Amerika kommer att vinna Augustpriset i år. Det är en tät och smärtsamt vacker berättelse om en ung flickas utsatthet och ensamhet i en missbrukarfamilj. Vi möter en ung, skör flicka som saknar och längtar efter sin far. Han är död. Och resten av familjen håller på att gå under eftersom de inte förmår att ge uttryck för den kärlek som de ändå hyser mot varandra. Linda Boström Knausgårds stilistiska konst är unik och hennes förmåga att fånga känslor, stämningar och själens minsta rörelser är beundransvärd.

5 kommentarer:

  1. Välkommen till Amerika tror jag också på.

    SvaraRadera
  2. Välkommen till Amerika har jag inte läst, men handlingen låter som en möjlig Augustnominering. Den skall jag lägga på minnet. Störst av allt har jag läst och den var fantastiskt bra. Själv tyckte jag mer om språket i En nästan sann historia, så jag hoppas i första hand på den, men jag skulle bli väldigt nöjd med juryns val även om Malin Persson Giolitos bok nominerades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli spännande att se på måndag!

      Radera
  3. Allt är vågor gillade jag - som faktabok.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!