måndag 3 oktober 2016

mindfulness för losers inleder vår fluffiga vecka


Lotta utnämnde på Kulturkollo Christoffer Holsts nya feelgoodare Mindfulness för losers till höstens pralin och då måsta man ju bara läsa! Eller lyssna, som det blev i mitt fall. Jag gillade uppläsningen av Sofia Snahr mycket. Hon läser med ett litet spår av dialekt och det passar fint till just den här charmiga boken om en tjej från Jämtland som tänker sig att livet i storstan är bra mycket mer spännande än det i det lilla samhället. 

Pameeela bor alltså i en liten ort i Jämtland, bottenvåningen i föräldrarnas mexistensvilla är hennes och hon jobbar på en av ortens frisörsalonger. Hennes enda utflykt från det lilla samhället var deltagandet i en dokusåpa några år tidigare och det är klart att fylla och sex i TV kanske inte är helt enkelt att återvända från om man bor på en liten ort. Hon bestämmer sig för att ta faderns veteranbil, fre till Stockholm och söka lyckan. Visst kan väl hon bli skådespelare? Av en slump blir hon assistent åt Gloria, en kvinna i media och mindfulness-branchen och snart är dagarna i Stockholm full av mingel, vackra kläder och yta. Det är egentligen vardagen med Glorias mopedåkande bror som Pameela ser allra mest fram emot. Lättläst, humor och relationsförvecklingar. Härlig mysläsning och om slutet är lycksaligt avslöjar jag icke. 

Mitt hjärta går på var Christoffers debutbok och den charmade mig totalt. Den bjöd mig på något helt nytt (en söt bakelse kallade jag den då) och det känns lite som att den var en roman han gått och värkt på riktigt länge, den var unik. Kanske var det så att jag förväntade mig att läsa mer om oemotståndlige Chavve? Hur som, riktigt lika mycket älskar jag inte den här boken, inte för att den på något vis är dålig utan för att den liksom bara inte har Chavve med sina bakverk och den vackra kärlekshistorien med Pontus (och visst var det Pontus som hade en mormor också? Som jag tyckte så mycket om?).

Hur som, Mindfulness för losers är en fin stunds verklighetsflykt och den passar bra att inleda veckans tema med på Kulturkollo. Vi ska hänge oss åt dagdröm och längtan!


3 kommentarer:

  1. Jag fluffar till det med Projekt Rosie och Rosie-effekten, men den där boken ligger lägligt till i läshögen också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint fluff det också - just Rosieeffekten gillade jag mycket för att det som i andra sammanhang var ett handikapp vändes till en fördel.

      Radera
  2. Helt missat att han kommit ut med en ny bok! Måste läsa!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!