måndag 10 oktober 2016

spekulationer ...


Med tanke på att det är avslöjande av nobelpris på gång på torsdag så kan man tycka att mina spekulationer skulle kunna handla om det. Men icke. Är man Augustprisambassadör så är man. Jag börjar mitt spekulerande i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok. Eftersom jag läser ganska få böcker i genren så blir mitt urval ganska knapert. Jag lyfter här helt enkelt de böcker som jag läst i år som jag gillat lite extra. 

Två böcker som på vart och ett sätt handlat om flykt och behovet att höra till är Pija Lindenbaums Pudlar och pommes och Vanna Rosenbergs Singers melodi. Vanna är debutant i år och kanske blir det hon som får den där "debutantplatsen". En annan het kandidat för den är Anna Ahlund med sin totalfina Du, bara som beskriver det där tonårspirret på ett sätt som aldrig förr. Ska jag sedan tro på en riktigt gammal räv så får det bli Ulf Starks bilderbok med poesi för barn. Bilderna är gjorda av Linda Bondestam och texterna i Djur som ingen sett utom vi är underbart enkla och underbart komplexa på en gång. Hoppas gör jag också att Elisabeth Östnäs serie om kungadottern Turid nomineras. Krigstid heter delen som kom i somras. 

Eftersom jag inte har koll på barn- och ungdomsgenren så har jag anlitat några experter. Stay Tuned - fler spekulationer kommer snart på en blogg nära dig!

6 kommentarer:

  1. Spännande! Jag känner att jag har på tok för dålig koll. Älskar barnböcker och har läst så enormt mycket - men nu är alla tre barnen stora och det blir inte av att jag vare sig köper eller lånar några barnböcker längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller lite koll efterkom jag jobbar med läsfrämjande på låg- och mellanstadiet. Läser ändå allt för få, prioriterar vuxen oftast.

      Radera
  2. Intressant och spännande att läsa spekulationer :) Jag har läst en del barn- och ungdomsböcker i år, eftersom jag läser samma böcker som min ena bokinstagrammande dotter läser, men ingen som jag tror skulle platsa som Augustprisvinnare. Själv filar jag på ett inlägg med funderingar kring vilka som kanske kommer att nomineras till årets svenska fackbok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan erkänna att i fack-klassen har jag inget att tillföra. Inte en susning om man inte ska gå på typ väldigt kända som Niklas Orrenius ...

      Radera
    2. Det är i princip omöjligt att förutse tycker jag också. Och egentligen tar det emot att gissa, jag som brukar tycka att det tycks för mycket utan att man har ordentligt på fötter, och nu gissar jag själv för fullt ;) Men jag ser det som en del av uppdraget :)

      Radera
    3. Jo, absolut. Har bestämt mig för att passa på just fackboksklassen dock.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!