fredag 14 oktober 2016

jack - en kille att älska

På bokmässan var jag på en fantastiskt fin frukost där Lotta Olsson ledde ett samtal mellan många olika ungdomsboksförfattare. Jag hade som ambition att läsa de flesta innan mässan men det s**t sig. Ska föröka ta igen det här under hösten och först ut blev Christina Lindströms underbara Jack. 

Det som jag allra mest imponeras av i den här kärlekshistorien är språket, det låter verkligen som om det är ungdomar som pratar i dialogerna och det är den där rappa "slänga käft" känslan både i innebandy-omklädningsrummet och på festerna. Meddelandena mellan Jack och Freja är också klockrena, roliga och påprickengymnasiet. Jack är verkligen en kille som man tar till sitt hjärta, han har gjort så många dumheter när han var yngre men så smått går det upp för honom vilken kille han vill vara. När han möter Freja är hon en helt annan tjej än de som han brukar flirta med och snart är de uppöveröronen förälskade. Det där pirret, den där känslan av att man inte överlever en minut utan varandra. Den strålar ut från sidorna och man bara ler. Hela tiden.

Givet julklappstips till alla som har läsande tonåringar i sisådär 13 - 16 årsåldern hemma!

6 kommentarer:

  1. Helt underbar! Håller med dig i allt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela grejen med Göteborgsmiljöerna var också fin!

      Radera
    2. Ja! Förutom kardinalfelet med spårvagnen vid Selma Lagerlöfs torg som jag pekade ut i min recension ;) Lindström kommenterade faktiskt, kul och schysst :-)

      Radera
    3. Jo just det! Men sånt kan jag ha överseende med om känslan är rätt :-)

      Radera
  2. Då var en julklapp klar 😊👍!Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så! PS. Skriv gärna vem du är också så att jag vet vem som kommenterar.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!