onsdag 14 november 2012

bokbubblarna - nina av en slump

Denna mörka novemberkväll var det dags att träffas igen och bokbubbla. Månadens bok är nina av en slump av Michéle Lesbre och det var ett gott val som bokcirkelbok. De flesta tyckte om den och det fanns mycket att prata om. Vi var överens om att det kändes som en ganska fransk bok och att den kändes svår att placera i tid. Den kan lika gärna ha utspelat sig på 60 talet som nu.Tidsmarkörerna var få och känslan som genomsyrar boken är sorgesam.

Den unga flickan Nina lever med sin mamma vid atlantkusten och framtidsutsikterna är få. Hon drömmer om ett annat liv någon annan stans och under de dagar vi får följa henne händer det henne en hel del, av en slump? Hur är det i livet - blir det av en slump eller har vi människor ett öde? Nina lever i ett socialt sammanhang som inte är helt lätt att bryta sig ur, hon drömmer om att bli sedd och få en stund i rampljuset men inte är det enkelt att bryta upp, slita sig loss, flyga fritt.

Nina är ganska ensam i livet, mamman är fullt upptagen med sig och sitt. Pappan är frånvarande och morföräldrarna döda. Hon vill förtvivlat gärna vara vuxen, höra till samtidigt som hon vill bli omhändertagen och bryta upp och visst är det en träffande bild av tonårens ambivalens som Lesbre beskriver. Något som vi diskuterade en del var symbolerna i boken, fåglarna som sitter i bur eller flyger fritt över havet, katten som återkommer - är de ditsatta av en slump eller har författaren á la Murakami en uppsättning symboler som följer med i författarskapet. Dessutom hade ingen av oss läst Måsen och troligen hade mer kunskap om Tjechovs pjäs gjort att man kunde se paralleller mellan berättelserna. Nu försvann den dimensionen, kanske någon av bloggläsarna kan sin Tjechov?

Nästa gång vi ses är den 16 januari och till dess ska vi läsa Sista mannen i tornet av Aravind Adiga. Mot Indien alltså!

PS. Snart kommer ett inlägg med länkar till alla bokbubblare men kika gärna in hos LindaCamilla och Anna så länge. PS. Bibliotekskatten , Rocketreading och Enligt O har också skrivit!

12 kommentarer:

  1. Oj så snabb du var, nu har jag uppdaterat lite hos mig iaf. Tack för ikväll!

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig bokcirkel ni verkar ha! Nina av en slump - jag verkligen ÄLSKAR den titeln och nu låter det ju som om det vore en läsvärd bok dessutom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut läsvärd. Ännu bättre när man prata om den med ngn.

      Radera
  3. Verkar gå troll i de här träffarna för mig! :-( Jag har två tentor som ska vara inlämnade den veckan så jag får nog avböja nästa träff oxå. Men skam den som ger sig... Gången därefter MÅSTE jag kunna komma. :-)

    SvaraRadera
  4. Hej du! Tack för igår ;-) Här kommer länk tillmitt inlägg:

    http://bibliotekskatten.blogspot.se/2012/11/nina-aven-slump.html

    Fru E; Det har vi verkligen! Jag ser alltid fram emot våra träffar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv - jag länkar genast! Det var en spännande bok att prata om och visst är det mysiga träffar!

      Radera
  5. Jag har läst Måsen, men det var länge sedan. Minns bara att jag tyckte väldigt mycket om den! Tråkigt att jag inte kunde vara med. Hoppas hinna blogga om boken i helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte nog att du läst måsen. Du saknades... Ser fram emot att läsa vad du tyckte. Nästa bok blir indisk!

      Radera
    2. Har just bubblat och är sugen på att läsa om Måsen! Kommer som sagt bara ihåg att jag tyckte om den. Tjechov rekommenderas. Blir kanon med indiskt!

      Radera
    3. Jag länkar på studs. Som vanligt så hittar du essensen av böckerna i dina texter. Jag är impad! Aravind Adigas två tidigare böcker som jag läst har varit mycket roliga så jag hoppas den funkar. Vi hörs!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!