måndag 19 november 2012

tematrio - Elisabeth

Berätta om tre böcker skrivna av eller innehållande en Elisabeth, smeknamn och annan stavning godkännes så klart!

Det uppmanar oss Lyran så här på Elisabethdagen och för en boknörd vid namn Anna-Carin Elisabeth så är ju en sådan utmaning oemotståndlig.

Först av allt vill jag lyfta fram Elisabeth Grates fina förlag. Mycket fantastiskt har jag läst som de gett ut och för att nämna några titlar så är Montedidio och Gilles Kvinna  två favoriter.

Elisabeth Åsbrinks Och i Wienerwald står träden kvar är en spännande och viktig bok om Sveriges mottagande av judiska flyktingar under kriget och en skildring av de högerkrafter som fanns i Sverige då (och nu?).

Med risk för att totalt tjata ut läsarna så återkommer jag till en favorit. Lizzie Doron är en av de författare som jag ofta puffar för här på bloggen och hittills har två böcker kommit ut på svenska, de handlar om det svåra i att överleva. Varför kom du inte före kriget och Min mors tystnad , läsvärda!

6 kommentarer:

  1. Så smart med Elisabeth Grates förlag! Åsbrinks bok har jag länge tänkt läsa. Finns den inte som e-bok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns som e-bok. Helt klart intressant.

      Radera
  2. Förlaget var ett smart drag. Har inte läst något som du tipsar om här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomenvisst var jag fiffig med förlaget :-) Vill så gärna puffa för deras fina utgivning!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!