tisdag 6 november 2012

nu är det val - igen!

Liten repris från TISDAGEN DEN 2:E NOVEMBER 2010:

presidentens hustru

Idag är det val over there och nästa vecka kommer George W Bush memoarer "Decision Points". Kanske kan vi då få lära känna den förre amerikanske presidenten lite under ytan. I väntan på den så har jag läst Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld som jag förstår delvis baserar sig på Georges och Lauras kärlekshistoria. Det är en beskrivning av en kvinnas liv i USA som vi får berättad för oss kryddad med dråpliga scener som beskriver den välutbildade bibliotekariens möte med den penningstinna överklassens excentriska levandssätt. Trots makens alkoholism, en förfärlig svärmor och ett ensamt och ytligt liv som hustru till en politiker så känns kärleken mellan makarna genom hela boken. Om man ska tro romanförfattaren så var beslutet att gifta sig utanför kretsen av ja-sägare och överklassbrats ett av presidentens viktigaste vändpunkter - som förändrade hans framtid. Alice Lindgren tillför eftertanke och kontakt med verkligheten till sin makes liv men hon får helt överge sin egna karriär och övertygelse. Det är nog den svåraste delen av boken att ta till sig som kvinna - hon lämnar efter 6 veckors dejtande sitt gamla liv och inser mycket snart att hennes nya roll är att stödja sin man, representera ett parti vars åsikter hon inte delar och skapa en bild av en lycklig familj.

Curtis Sittenfeld har skrivit en roman som underhåller, kittlar skvallernerven och ger en bild av det amerikanska samhället som inte är helt smickrande. Jag förstår att romanen blev omtalad i USA - nu ska det bli spännande att läsa presidentens egen story, undrar om han beskriver sitt giftermål som en av sina största Decision Points?

4 kommentarer:

  1. Presidentens hustru väntar på att bli läst här hos mig. Så den skulle jag förstås ha klämt i mig innan valet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, den funkar när som. Utmärkt bra bok!

      Radera
  2. Jag läste den boken utan att veta om parallellerna, och när jag sen efteråt inhämtade det på nätet blev jag faktiskt lite besviken...

    PS Jag har utmanat dig i min blogg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ubdrar jag vad du blir besviken på? Tack för utmaning.Kikar över.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!