söndag 11 november 2012

gästbloggar'n har svaren

Jag fick bokbloggosfärens motsvarighet till kedjebrev av Hermia, god bless her för att inkludera även gästbloggare i gemenskapen. Vad jag kan se är det inte förknippat med någon olycka för mig eller närstående att bryta kedjan så det gör jag härmed, men det var riktigt kul att svara på enkäten faktiskt. Lite Nick Hornbyisk listskrivarkänsla!

01. Ljudbok eller bok i handen? Jag har grav fobi mot radioteater, eller om det eventuellt är mot Thomas Bolme,  och har därför inte ens vågat testa ljudbok så det här är en no-brainer: bok i handen.
02. Pocket eller inbunden? Varken eller - danskt band it is. Man slipper det grå lågkvalitetspappret och den för ålderslångsyntheten provocerande lilla fonten, men också tyngden och skaderisken när man somnar och tappar boken i ansiktet.
03. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/non fiction) Dokuroman eller vad det heter är det skummaste av allt - den typen av verklighetsbaserat är moraliskt tveksam. Riktig fakta är kul ibland men intas lämpligen i ratio 1:20 jämfört med hittepå. Hittepå vinner alltså.
04. Harry Potter eller Twilight? Fegar in i min komfortzon genom att snabbspola till motsvarande fråga för min generation och mitt kön och väljer Dante före Bröderna Hardy. Hoppas ni fattar vilken Dante jag inte menar.
05. Fantasyvärld eller vår värld? Författarens värld... åh vad redigt det lät. Vår värld!
06. Kindle, iPad eller annat? Annat. Dvs pappersbok. Pass på den frågan, har bara läst en e-bok i mitt liv (på redaktörns läsplatta).
07. Låna eller köpa böcker? Köpa. Det sagt så finns det inte mycket som slår den sensuella känslan i att lalla runt bland Hcg-hyllorna. Stadsbiblioteket: renovera klart dig utan att förstöra den känslan. Om du inte luktar dammigt papper vid nyöppningen överger jag dig för Härlanda!
08. Bokhandlar eller online? Skall tydligen finnas ett litet seriöst bokhandlarkluster i Annedal dit Sävedalens bokhandel just flyttat. Jag lovar härmed att frekventera detta stråk en gång i månaden och göra mina inköp där. Om valet står mellan Bokia och nätet väljer jag nätet - överexponering av Piratförlagsförfattare och färgglada suddgummin sänker min läslust.
09. Ensamstående bok eller trilogi? I allmänhet är trilogier sämre och kompenserar för detta med att anspela på samlarmanin inom oss. Så ensamstående alltså. Sedan måste man ju bara avsluta med att fråga sig hur Jonas Gardell kan med att ge ut "Torka inte tårar..." som trilogi, med en teveserie insprängd som reklam inför julhandlen, istället för en rejäl roman. Att stå till svars för att det är ett kommersiellt beslut och inget annat har han kommit lite väl lindrigt undan med.
10. Tjock bok eller kort bok? En europeisk bok bör vara mellan 150 och 250 sidor, medan en amerikansk med fördel kan dra iväg över 500. När jag läst ut min Mo Yan-tegelsten och kan jämföra med den mer sparsmakade Yu Hua är jag mogen att göra ett lika tvärsäkert uttalande om asiatisk litteratur. 
11. Romans eller action? Romans. Har just fått ett tips av en kollega om en rumänsk kärleksroman som sägs vara den enda som faktiskt kommer med ett svar på denna problematiska aspekt av livet. Jag kommer att hålla bloggen underrättad.
12. Mysa under en filt eller steka i solen? Just nu har man inte direkt något alternativ känns det som.
13. Varm choklad eller latte? Latte. Fast jag har en känsla av att det börjar bli rejält svennigt att dricka latte och har därför börjat köra bryggkaffe på stan. Karolina Ramqvist gjorde sig rolig över turister som förgäves letade bryggkaffe i Stockholm på nittiotalet och jag har funderat över detta och kommit fram till att det måste vara ironi och en drift med hennes läsare ute i provinserna. Mig lurar du inte, Karolina, jag är trendängslig som den värsta kulturarbetande söderkis. Kommer man till Eken och vill ha latte 2012 är man körd.
14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning? Min vilande serie "Klassiker i blindo" talar för sig själv. Här är en man som inte är rädd för att exponera sina dåliga bakgrundskunskaper utan till och med stoltserar med dem. Ju mindre man vet desto bättre och "never been afraid to blow my cool" som sången går. Om ni läste utläggningen om kaffe ovan så inser ni säkerligen att jag ljuger mig blå.

/Gästbloggare M

4 kommentarer:

  1. Så trevligt att redaktören upplät listplats åt gästbloggar'n! Ser fram emot ulåtandet om den asiatiska litteraturen och klurar vidare på sidantal/kontinent.. Tror för övrigt att caffè macchiato blir den nya latten.

    SvaraRadera
  2. Det var lite allvar det där med sidantalet faktiskt! Åtminstone centraleuropéer gör sig bäst när de är lakoniska och fåordiga. En lakonisk och fåordig amerikan? Knappast va höll jag på att skriva men hejdar mig mitt i meningen - Hemmingway...

    SvaraRadera
  3. Ett bekräftande undantag, kanske

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!