onsdag 28 november 2012

stadsbesök - Stockholm

Nu ska vi ut och resa med Enligt O igen! Färden går till Stockholm och med tanke på vädret ute och klimatet i samhället så väljer jag att tipsa om Anna-Karin Palms fina roman Snöängel. Min text om boken från januari i år börjar:
"Det är en kall vinter i Stockholm, det där året 1985. Snön faller, kylan sprider sig, i innerstan härjar baseballigan, Cathrine da Costa har mördats och styckats, statsministern förföljs av en man med walkie-talkie, narkotikan flödar på Café Opera och snön fortsätter att falla i staden som beskrivs så vackert, poetiskt och gåtfullt."
Orups låt blir ett passande soundtrack till romanen.

Om någon månad eller så har jag tänkt mig att ta X2000 till huvudstaden och då blir det alltid konst på programmet. Jag tar en runda förbi Moderna, en sväng till Östasiatiska och Helene Schjerfbecks oväntat moderna konstverk kan jag se på Valdermarsudde. På Play finns en spännande dokumentär för den som är nyfiken!

2 kommentarer:

  1. Åh, jag vill också läsa Snöängel. Finns den som e-bok tro? Ber om ursäkt för färre kommentarer. Det funkar inte att kommentera varken från mobil eller padda. Skumt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen, den finns som e-bok. Jag läste den på plattan på solsemester till Spanien och det var en udda upplevelse. Det snöar ju i stor del av den här romanen...
      Trist att det inte funkar att kommentera - är det bara här hos mig?

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!