onsdag 14 november 2012

i fyra par skor - en roman som är värd att puffas för!

Jag hade noll förväntningar när jag började läsa Detta Pradas roman i fyra par skor. Noll. Just därför tror jag att överraskningen blev desto större, det här är en riktigt välskriven samtidsroman som grabbar tag i läsaren direkt. Här handlar det om att gå i fyra ganska olika människors skor under några månader och kanske bli klokare på kuppen.

Som alla förstår redan av omslaget så handlar det om fyra personer. Det är Stockholm i nutid och i romanen får vi följa Fabio, litteraturvetare invandrad för kärleks skull, Elektra, PR-konsult med grekiska rötter, Peder, börsens yngsta VD som profilerar sig med hjälp av etik och moral och Jackie, Peders tonåriga dotter. Deras berättelser vävs samman och samtidigt som jag får möta fyra individer så möter jag också en hel tidsanda där pengar styr men det ska skötas med finess. Näringslivet vill bli mer mänskligt genom att beakta de etiska frågorna, men på det personliga planet är det helt som sig bör att bete sig som ett ärkesvin. Egot först och främst Fabio, som är en filosofisk konstnärssjäl, invandrad från en annan kultur, hittar ingen plats där han hör hemma. Lika vilsna är de alla, de fyra huvudpersonerna och genom små korta kapitel får jag lära känna dem. Vardagsliv i korta fragment som blir en helhet. Jag vill då inte avslöja alltför mycket om intrigen men det handlar om att vara sann mot sig själv, hitta en identitet som man kan stå för och vara modig. Äkta, verklig.

Om jag ska ha någon invändning mot den här fina debutromanen så är det att för mig så var slutet onödigt. Overkill, övertydligt, onödigt. För mig tillförde det inte mycket men resten, jag blev positivt överraskad!

Finns som e-bok på bibblan.

10 kommentarer:

  1. Jo ängel i grön klänning är en ungdomsbok :)

    SvaraRadera
  2. Jag vågar inte läsa ditt inlägg för jag ska själv läsa boken om ett tag. Just nu kändes det bara bra att du gillade den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är välkommen igen då! Jag håller utkik hos dig oxå!

      Radera
    2. Nu är den läst och jag blev också överraskad, men kanske mer överrumplad.

      Radera
    3. Då ska jag kika in hos dig!

      Radera
  3. Låter intressant, jag älskar bibblans e-böcker! Bokbörsen älskar bibblans e-böcker också för den delen! ;-)

    SvaraRadera
  4. Förklara. Jag hänger inte med.Säljs de på bokbörsen?

    SvaraRadera
  5. Kul att läsa vad du tyckte. Håller med:-) Även om de sista raderna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tycker ofta sammalikadant. Känner på mig att vi skulle ha mycket att prata om IRL också.

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!