onsdag 7 november 2012

stadsbesök: New York

New York, New York - veckans stadsbesök hos Enligt O tar oss över pölen till städernas stad som jag ännu inte besökt. Bara listan över museer som jag skulle vilja besöka får mig att dregla. Någon gång så blir det säkert...

TV-seriernas stad är NY och både Vänner, Seinfeldt och Sex and the City har konsumerats på box här i huset. Absolut mest längtar jag förstås till omgång sex av Mad Men. Jag gillar allt!

I väntan på det så fungerar jag på bra böcker som utspelar sig just där, jag har bl a läst flera fina 9-11 skildringar de senaste åren med Love is The Higher Law och Extremely Loud and Incredibly Close som riktiga höjdare. Där finns ju fina Siri Hustvedt, Paul Auster, Nicole Krauss (som jag nästan älskat till döds här på bloggen) men. Ska jag bara välja en bok så får det bli Let the Great World Spin. Så här skrev jag om den i mars 2011:

Livet i New York 1974 snurrar på och i berättelsens mitt hittar vi mannen på linan, han håller balansen och tar sig mer än 100 våningar upp från marken från det ena World Trade Center tornet till det andra. Akrobatnumret får staden att stanna till ett ögonblick men det är omöjligt att stoppa en stad som aldrig sover. Nedanför mannen på linan fortsätter livet och i Colum McCanns romanLet the Great World Spin får vi följa några av stadens invånare. Den irländske prästen som lever bland horor och hallickar, socitetsdamen som förlorat sin son i Vietnamnkriget och konstnärsparet som flytt staden för att kunna hålla sig från drogerna, alla ser de lindansaren högt upp i skyn. De upplever några dagar som förändrar dem och den berättelsen får jag ta del av på ett riktigt härligt sätt. 

Colum McCann har hämtat sin lindansör från verklighetens Philippe Petit som gick på lina mellan World Trade Center-tornen i augusti 1974 och människorna som  befolkar boken känns mycket äkta. Jag har tidigare läst Zoli och Dansaren av samma författare och hans styrka är verkligen människoporträtten. Jag lever med i deras glädje och sorg, förtvivlan och hopp.

Den svenska titeln är Världens väldighet och 2012 beräknas en amerikansk film vara färdig. Det ska bli mycket spännande att se hur Hollywood förvaltar denna fantastiska berättelse, en tidsficka om en dag i en tid där Amerika är en supermakt som bekämpar kommunismen, ett gäng teknikkillar sitter Kalifornien och drömmer om ARPANET,  ingen känner till aids och allt är möjligt - till och med gå på lina mellan tvillingtornen.

8 kommentarer:

  1. Har inte läst något av Krauss tidigare, men blev lite sugen nu :) Och lämpligt nog har Kärlekens historia dykt upp i vårt donera-låna-läs bibliotek på jobbet, så den får följa med hem ett tag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Då har du något fantastiskt framför dig! Jag har tokälskat den boken här på bloggen och åket till Louisiana särskilt för att lyssna till Krauss i somras.

      Radera
  2. Oj vad spännande! Får nog ta den i december då (ska läsa Austen i november har jag tänkt).

    SvaraRadera
  3. Jag har fortfarande säsong 5 av Mad Men att se fram emot!

    SvaraRadera
  4. Lov is the higher law vill jag läsa, men den där andra 9/11 boken funkade ju inte för mig... Mad Men måste jag ta tag i också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Världens väldighet är nog för dig, det troro jag. Mad men är nödvändigt!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!