lördag 28 maj 2011

tretton timmar

Det är ännu en gång Johannesburg, mitt i samtiden och den alkoholiserade kriminalkommisarien Benni Griessel har fått ultimatum av sin fru: sluta drick eller det är slut. Så startar då de Tretton timmar som kommer att förändra hans, och många andras liv för alltid. Läsningen far fram i ett rasande tempo, två mord utreds samtidigt som Griessel fungerar som mentor åt de nyanställda mordutredarna och kanske kan där finnas en länk mellan morden som de ännu inte upptäckt?

Jag gillar Deon Meyers deckare, han beskriver ett land som är mitt i en förändring och där människor med olika bakgrund och hudfärg förmodas kunna leva och arbeta tillsammans. Helt lätt är det inte i ett land som har en historia som Sydafrika. Där finns en gammal man med i boken som skulle kunna vara Meyers alter-ego, han påminner läsaren om att afrikaanderna en gång var de förtryckta när engelsmännen styrde. Det gäller att inte bli historielösa och göra samma misstag gång på gång... Samhället har fortfarande stora klyftor, många hudfärger, religioner, språk och kulturer och det bidrar till att drömmen om ett bättre liv är så stark hos flera av karaktärerna i boken. Musikbranschen med idoldyrkan, kriminalitet och våld är några medel för att nå den drömmen och det blir påtagligt när jag läser Tretton timmar. Det här är en deckare helt i min smak: spännande från första till sista sidan, tänkvärd och välskriven!

Jag har också läst de tidigare böckerna i serien: Död i gryningen, Jägarens hjärta  och Devils Peak. Klicka på titlarna om du är nyfiken...

6 kommentarer:

  1. Om Pojken på andra sidan: Anna: ja den var inte alls dålig men många andra afrikanska böcker har fått fyra stjärnor, det är dem jag jämför med. Och var kärlekshistorien så omöjlig egentligen?

    SvaraRadera
  2. Forts Pojken på andra sidan:

    Vad jag förstår var apartheid inte lika klart uttalat i Rhodiesa/Zimbabwe som det var i Sydafrika till exempel. I så fall skulle väl inte tjejen i boken kunnat röra sig så fritt? Och hon var ju också halvblod så det måste väl ha varit tillåtet redan tidigare? Eller har jag läst slarvigt?
    Jag tyckte helt klart att boken var bra men de som du nämner kan jag tycka var snäppet bättre.....:-)

    Jag upptäckte afrikanska författare för några år sen (bokmässan banade visst vägen plus Lyrans jordenrunt såklart) och nu läser jag en i månaden i minegenafrika utmaning. http://violensboksida.bloggplatsen.se/kategori/88811-lasutmaning-min-egen-afrika/

    har du några heta tips på afrikanska författare att upptäcka?

    SvaraRadera
  3. Jag var med i bibliophias afrikautmaning och läste de här böckerna då:
    http://violensboksida.bloggplatsen.se/kategori/40060-lasutmaning-afrika-bibliophia/

    Borde göra som du gjort ha en egen Afrikakategori!

    SvaraRadera
  4. Tack för alla dina tips. Vi får fortsätta att tipsa varandra... Jag surfar genast dit och läser.

    SvaraRadera
  5. Tack för fler tips. Coconut fanns på bibblan inte Skyline, men Coconut hamnar i tipsbanken.
    Törst verkar intressant, jag läser också gärna noveller nån gång nu och då. Därför finns Det där som nästan kväver dig redan i tipsbanken, jag gillade nämligen verkligen En halv gul sol.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!