onsdag 4 maj 2011

fyra hönor och en tupp

Bondgårdstema igen, nu ska vi besöka hönshuset. Där i inhägnaden bor Fyra hönor och en tupp. Tuppen har många viktiga projekt och han håller sig på sin kant bara hönorna inte kacklar för högt, hönorna i sin tur tycker nog att det är lite orättvist att tuppen har så stor plats i mathon. När hönorna försiktigt frågar tuppen om de kan dela lika så hämtar han genast sina kamrater från en annan gård och kuckelikuar så högt att hönorna trillar omkull. Tuppen glömmer plötsligt sitt viktiga projekt och sätter upp skyltar med PRIVAT vid hon. Hönorna får allt mindre mat och börjar sova illa på natten. Till slut bestämmer hönorna sig för att göra något åt saken, de åker på kurs och lär sig styrketräning, avslappning, djupandning och röstövning samt uppburrning och koncentration. De lär sig allt de behöver för att kunna säga: Vi vill dela rättvist!
Jag skrattade så jag nästan kissade på mig när jag läste Lena och Olof Landströms Fyra hönor och en tupp första gången. Tuppen med sina viktiga projekt och hönorna på kurs var bara så roliga! Så charmigt berättat och så roliga bilder, fulla med humor och uttryck som är obetalbara! Här finns många frågor som är viktiga för barn, vad är rättvist? Ska den som kuckelikuar högst alltid få sin vilja fram eller. Demokrati och genus i en störthärlig förening. Och hallå hönorna - vi behöver inte gå på kurs. Vi kan kackla till ändå: Vi vill dela rättvist!

4 kommentarer:

  1. Åh, den kom när jag jobbade som barnbibliotekarie. Jättekul!! Minns särskilt träningsscenen :)

    SvaraRadera
  2. Det där behövde jag idag! Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mysigt att kunna muntra upp någon. Väl bekomme!

      Radera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!