lördag 7 maj 2011

i väntan på Det stora huset

Den senaste månaden har jag hört och läst om Nicole Krauss ett antal gånger, hon besöker Sverige för att tala om sin nya roman Det stora huset och i besökets kölvatten dyker intervjuerna i både TV och tidningar upp. Idag kan man i SvD läsa en välskriven text om hennes texter och kärlek till litteratur och det är klart att jag blir nyfiken. Det stora huset har för länge sedan beställts på biblioteket och i väntan på det får det bli Kärlekens historia som tokhyllats på många bloggar under våren. Läser den sittande i vårsolen och väntar på en bibblaavisering, det enda som gör mig något reserverad är att jag läst i flera resencioner att hennes romanbygge är prydligt, uppritat av en litteraturarkitekt och konsekvent genomfört. Ibland kan jag störas av att det blir alltför snyggt... Den som läser får se, inleder  utforskandet av Krauss med Kärlekens historia. NU.

5 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar! Det var en vacker stund av saknad. Samtidigt så var det en stund av tacksamhet. Så, precis som du säger, det var vackert.

    SvaraRadera
  2. Vad spännande! Jag har också tänkt läsa något av henne, men inte kommit mig för ännu.

    SvaraRadera
  3. Det var ett tag sedan jag läste "Kärlekens historia", men jag har precis för mig att jag inte gillade den så mycket av någon anledning...

    SvaraRadera
  4. Lovande hittills iaf - återkommer med tankar om den snart...

    SvaraRadera
  5. Jag har inte heller läst något av Krauss ännu, men nu är jag så sugen så jag spricker snart. Jag vill också läsa och gilla (och veta vad alla andra pratar om)!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!