tisdag 17 maj 2011

temtrio - nordiska favoriter

Dags för tematrio igen! Nordiska favoriter är veckans tema och jag slår till med tre författare som jag verkligen gillar:
Från Finland vill jag slå ett slag för Kjell Westö, hans skildringar av Helsingfors tycker jag mycket om. Senast läste jag Gå inte ensam ut i natten. Särskilt fascinerad är jag av det finlandssvenska språket vars klanger ljuder genom texten.

Norge får bidra med Lars Saabye Christensen. Tankar om hans roman Saabyes cirkus finns i ett inlägg från i somras, Halvbrodern fullkomligt slukade jag och Maskrosfamiljen finns på min sommarlista.

Danskt då? Carsten Jensen får det bli. Vi, de drunkade var ännu en av sommarens höjdpunkter. Historisk roman, ordrik och helt fängslande. Generationer i havets tjänst i en liten kuststad - en tegelsten att älska.

Slås av att jag tipsat om tre böcker jag läste i somras och dessutom tre manliga författare. Kan tolkas som att jag längtar efter semester och lite manligt sällskap...

1 kommentar:

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!