söndag 3 april 2011

1904 - Alma

Återkommer till mormorsmor Alma. Här ses hon i sitt föräldrahem i Åsa, Halland med sin mormor, mamma och syskon. 1904 är året då hela familjen skulle fotograferas eftersom bilden skulle sändas till fadern som rest till Amerika. Pappan kom aldrig igen och min mormorsmor Alma fick tidigt börja arbeta, så småningom kom hon till Stora Djupsås, Västergötland där hon blev kvar resten av livet. Hemma var ändå alltid Åsa och besöken i Halland var få men mycket efterlängtade. Det halländska levde längst kvar i mattraditionerna, än i dag bryner jag min kål i sirap till kålpuddingen...

6 kommentarer:

  1. Min mamma påstår att det hör till södra Sverige men rätta mig gärna!

    SvaraRadera
  2. som arkivarie blir jag alldeles varm inuti av gamla foton...

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt! Det finns ingenting så inspirerade som gamla foton som detta.

    SvaraRadera
  4. Vad fint du har "scrappat"! Oj, heter det så... :-)

    SvaraRadera
  5. Jajamänn Gittan, det heter scrappat. Jag pysslar gärna med papper och foton och älskar att skriva dokumentation kring dem.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!