torsdag 28 april 2011

ansvar vuxna - ansvar!

Jag läser och lyssnar och känner sorg i hjärtat. Oavsett om man är en känd person eller inte så ska inga barn behöva utsättas för övergrepp från vuxna. Att hjärntvätta barn och få dem i beroendeställning, utnyttja dem och manipulera är det lägsta av det lägsta. Jag läser just nu Haruki Murakami 1Q84 där ett starkt tema just handlar om hur vuxna (där i religionens namn) isolerar barn och utnyttjar dem på ett otäckt sätt. Idrott eller religion eller något annat, vuxna måste ta ett vuxet ansvar. Vi vuxna runtomkring barn som far illa måste ta ett vuxet ansvar. Måste. Socialtjänsten måste lyssna på vuxna som slår larm. Måste. Måste. Måste orka se.

Som av en händelse har jag vunnit en bok som handlar just om den utsatthet ett barn kan ha, det var nämligen jag som vann lotten hos Enligt O. Hon lottade ut ett signerat exemplar av Malin Persson Giolitos roman Bara ett barn. Och jag vann. Vilken tur jag hade! Tack till både Malin och Linda!

8 kommentarer:

  1. Tillfälligheter...eller vad jag nu kan kalla det...du skriver om och min egen dag...Har haft en dag när vuxna inte kan tänka själva utan är beroende av andra som tänker åt dem, alltså tar inget eget ansvar. Ibland kan jag känna att det finns människor som har till yrke att finnas bland barn och ungdomar vill göra minsta möjliga tid tillsammans med just dem. Detta kan vi alla som jobbar med detta känna ibland men det ruskigaste är när det finns de som alltid, alltid klagar, sätter sin egen bekvämlighet före de som gör att vi har ett jobb att gå till :-( Oj vilken klagomur jag blev - det var inte meningen. Tur att det finns många som älskar sitt jobb och vill göra det bästa för Barnen :-)

    SvaraRadera
  2. Viist är det lättare att vända bort huvudet och titta åt annat håll när saker och ting inte är bra. Bekvämlighet kallas det. Men om inte vi som jobbar med barnen kan var trygga vuxna som tar ansvar så känns det tröstlöst. Jag har själv haft duster med andra myndigheter där det kändes som att inget händer... Det gäller att inte tappa modet!

    SvaraRadera
  3. Det är viktigt att inte ge upp! även om det kan kännas tröstlöst ibland. Varför arbetar man med det man gör om man vänder blicken åt ett annat håll? Jag bara undrar...Håller med dig till fullo att Barn behöver trygga vuxna omkring som ser och tar ansvar för det vi ser även om det är jobbiga saker. Stå på Dig!!!

    SvaraRadera
  4. Tack, säger detsamma till dig. Ibland bara måste man annars är man ju bara en liten lort...

    SvaraRadera
  5. och så har man läst idrottssidorna idag...

    SvaraRadera
  6. Grattis! Inom någon vecka har du ett annat paket i lådan ;)
    /Din bokvän

    SvaraRadera
  7. Önskar jag hade haft vuxna som tänker som du omkring mig när jag växte upp. Känner tro på framtiden, när jag läser din text.

    SvaraRadera
  8. Ja, Hannele det var inte trevliga nyheter, tvärtom. Förövare kommer alltid att finnas som vill utöva makt på de små och svaga, frågan är hur vi agerar när det onda tyvärr redan hänt. Väljer vi att se eller vänder vi bort blicken? Väljer vi att lyssna och hur lyssnar vi? Ett barn har rätt att leva ett gott liv med stödjande vuxna runt sig! och ja, Joanna en vuxen som inte tar sitt ansvar Är en lort...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!