tisdag 26 april 2011

tematrio - häxor

Dags för en tematrio som handlar om häxor, såhär i efterdyningarna efter påskens käringar så fyller jag på i Lyrans utmaning med:

1. En av de böcker som jag ofta återkommer till i högläsning är Glasblåsarens barn av Maria Gripe. Den är underbar att läsa högt och filmen är perfekt att avsluta med när boken är läst. Där finns så mycket symboler och annat att diskutera med elever och snälla häxan Flaxa Mildväder med korpen Kloke som har ett dag och ett nattöga. Flaxa Mildväder ser framtiden i sin väv och hon får representera den typ av häxa som för mig känns skandinavisk och del av vår folklore.

2. På omslaget till min upplaga sitter en korp med ett allseende öga och trots att det är minst 15 år sedan jag läste Aprilhäxan av Majgull Axelsson minns jag den starka upplevelsen. Eftersom jag inte minns tillräckligt bra för att kunna skriva egna tankar så klipper jag in en text från förlaget:

En av mina systrar stal det liv som var avsett för mig. Jag vill veta vem.

Så tänker Desirée i sin sjukhussäng. Där har hon legat sedan femtiotalet och kan verken gå eller tala. Men hon har andra gåvor. Som en gnista kan hon sitta i ögat på ett djur eller en människa och få den att föra henne dit hon vill. Och se det hon vill se. Fångad i vården, med personalens kvävande vänlighet omkring sig smider Desirée sina planer. Hon är inte vapenlös. Hon har sin skarpa hjärna och sin aprilhäxeförmåga. Vaksamt följer hon sina tre systrars liv. De vet inte om att hon finns. Men Desirée vet hur hon ska träda in i deras liv...

3. Bra ungdomsböcker om den svarta period i Sveriges historia där häxprocesser förkom finns många. Den som jag oftast läser i skolår sex baserar sig på verkliga protokoll från Södermalm 1675-1676. Bränn häxan heter boken skriven av Börje Isakson och den är riktigt spännande och många, många diskussioner kan vi föra utifrån den. Ebbe Schöön har också skrivit en spännande bok som utspelar sig i Bohuslän, den heter Silverpipan och i den är det en ung soldat som blir omhändertagen av en klok läkekunnig kvinna. När hon sedan anklagas för häxeri försöker han hjälpa till. Båda passar jättebra att läsa när man studerar stormaktstiden,  Silverpipan passar kanske bäst om man vill ha in krigsperpektivet i undervisningen medan Bränn häxan passar om man arbetar kring Stockholm. Båda är riktigt bra högläsningsböcker.

5 kommentarer:

  1. "Här brann häxbål 1675. Kvinnor dog män dömde. Tidens tro drabbar människan".

    Citatet bra dök upp... det är ristat i sten på Häxberget i Ångermanland.

    SvaraRadera
  2. ÅH! Aprilhäxan och Glasblåsarens barn är två favoriter. Vilken bra trio du fick ihop =)

    SvaraRadera
  3. @ofrivilliga bloggaren - vilket underbart citat. Är det en riktig avrättningsplats alltså? När gjordes den kloka inskriptionen?

    @boktagen Tack, de är mina favoriter också:-)

    SvaraRadera
  4. Ja, det är en riktig avrättningsplats. Jag är född precis nedanför berget, i ett torp som heter Vinterborg.

    http://www.kramforsbygder.com/nyland/pages/opage.asp?p=4&o=166&c=2

    SvaraRadera
  5. Verkligheten överträffar allt! Statliga trolldomskommisionen - inte fantasi utan sanning. Tack för länken det var spännande läsning!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!