tisdag 12 april 2011

hur var det med böcker om rymden egentligen?

För 50 år sedan just idag blev Jurij Gagarin den förste mannen i rymden och för oss som växte upp i slutet av 60-talet så var drömmen om en man på månen levande. Jag funderar över om det avspeglade sig i det som lästes då? Var barn och ungdomsböcker fyllda av månfärder, astronauter, kosmonauter och sputnikar? Förutom sången Nicko Ticko Tinn och jag (som jag för övrigt kan texten till 39 år senare) så minns jag mycket få rymdäventyr. Jag läste Tintin Månen tur och retur och fröken läste Det blåser på månen av Erik Linclater; Dina och Dorinda är rädda för den onda vinden som blåser på månen. Boken har ju mycket lite med rymden att göra förutom titeln då...
Hur är det med er bloggläsare, har ni några barndomsminnen av böcker som utspelade sig i rymden eller på månen?

2 kommentarer:

  1. Inte direkt, man jag är ju uppvuxen med Star Wars filmerna... Så rymdtemat var aktuellt även för oss som föddes i börjar av 70-talet.

    SvaraRadera
  2. Jag kommer som du ihåg "Det blåser på månen" som jag lyssnade på som radioföljetong en sommar.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!