onsdag 6 april 2011

nobelprisutmaning på gång!

Lyrans Noblesser är en fena på att hitta på spännande utmaningar - hon har nu tänkt sig att alla litteraturälskare kan ägna sommarhalvåret åt att läsa några av de författare som kan vara aktuella för noblepris 2011. Klart att jag inte kan motstå det! Här kommer Lyrans lista och bakom varje författare skriver jag in det jag har läst eller vill läsa. Har ändrat till bokstavsordning i listan för att jag inte ska få stora snurren... En vacker, eller mer kanske en regnig dag, länkar jag till de böcker som jag skrivit om här på bloggen också : ) Hoppas nu att vi tillsammans kan pricka en vinnare!

A.B. Yehoshua
Alice Munro
- har läst:  Kärlek, vänskap, hat, Nära hem, För mycket lycka
Amos Oz - har läst: En berättelse om kärlek och mörker
Assia Djebar - har läst: Sultanbrudens skugga, Ingenstans i min fars hus
Chinua Achebe - har läst: Allt går sönder
Cormac McCarthy
Don DeLillo
Gitta Sereny
- har läst: Albert Speer och sanningen, Tyskt Trauma, Fallet Mary Bell
Haruki Murakami - har läst: Norwegian Wood, Sputnikälskling, Kafka på Stranden och Fågeln som vrider upp världen.
Ian McEwan
Ismaïl Kadaré
Javier Marias
Joyce Carol Oates
- har bl a läst: Det var vi som var Mulvaneys, Blonde, Mitt i livet, Fallen, Dödgrävarens dotter, Älskade Syster, Mörkt vatten, Stor i käften, Freaky Green Eyes, Snygg, Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg
Ko Un
Margaret Atwood
- har läst: Kattöga
Maryse Condé - vill läsa: Färden genom mangroven
Michael Ondaatje - har läst: Den engelske patienten, Resan hem
Milan Kundera - har läst: Varats olidliga lätthet
Ngugi wa Thiong'o - vill läsa: Wizard of the Crow 
Nuruddin Farah - vill läsa: Adams revben
Paul Auster - har läst: Dårskaper i Brooklyn, Orakelnatten, Illusioner
Per Petterson - har läst: Ut och stjäla hästar
Peter Carey
Philip Roth 
- har läst: Amerikansk pastoral 
Salman Rushdie
- har läst: Midnattsbarnen, Morerns sista suck, Marken under hennes fötter
Tomas Tranströmer
Thomas Pynchon

2 kommentarer:

  1. Av Condé kanske du ska satsa på hennes senast utgivna Desirada, den tror jag mycket på. Fast som pristagare i år vill jag se Assia Djebar.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det vore mycket roligt om Assia Djebar vann!Ingenstans i min fars hus tyckte jag var en fantastisk uppväxtskildring.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!