fredag 29 april 2011

bokbloggsjerka i valborgstid

Har du någon du kan diskutera böcker med IRL? Berätta lite om honom/henne!

Ja, så frågar Annika i helgens bokbloggsjerka och jag får dra lite på svaret. Det finns ju två svar, i yrket talar jag ofta böcker och hur de skulle kunna integreras i undervisning men privat är jag inte lika säker... En av anledningarna att böcker har blivit en så stor del av min bloggs innehåll är nog faktiskt att det inte riktigt fanns någon att prata böcker med på riktigt. Jag har några kollegor som gärna läser och vi tipsar varandra, bibliotekarien på mitt lilla bibliotek kan jag gå loss med ibland, sambon, svärmor och dotter ibland men inte diskuterar vi böckerna speciellt ofta. Faktiskt oftare nu när jag skriver om dem på bloggen. Problemet är väl att det kan bli lite trist för omgivningen att lyssna på därför är det perfekt att ha en blogg där jag kan tjöta loss utan att känna att jag besvärar någon med mitt nörderi. Här är det ju frivilligt att läsa...

4 kommentarer:

  1. Hej, det verkar vara en gemensam faktor för många, att vilja prata om böcker när man inte har någon IRL att prata böcker med. Jag har länge läst bokbloggar, och tänkt att det vore kul att ha en egen, nu har jag det. :)
    Nu ska jag kika vidare lite på din blogg *vinkar*

    http://bokbild.wordpress.com/2011/04/29/bokbloggsjerka/

    SvaraRadera
  2. Jag glömde (hur jag nu kunde göra det) nämna Emma i mitt inlägg då vi alltid hamnar i många och långa utläggningar om böcker varje gång jag besöker biblioteket och det är hon som jobbar. Dessa samtal är oerhört givande även om vi går igång på helt olika genrer.

    En kollega till mig frågar ofta om lästips då hon både vet att jag läser mycket och att jag bloggar om vad jag läser. Våra samtal blir dock aldrig särskilt långvariga men bättre det än inga samtal alls.

    Störst utbyte av boksamtal har jag via bloggosfären och det är ju underbart!

    SvaraRadera
  3. Att skapa en bokblogg är nog faktiskt något av det bästa som jag gjort på länge.
    Med risk för att låta som min mormor; men visst är det fantastiskt med Internet! :)

    SvaraRadera
  4. Ja, det är fantastiskt med Internet! Tänk att vi kan prata böcker och läsning varthän vi än befinner oss. Det räcker jorden runt fet där nätet...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!