torsdag 7 april 2011

bokgeografi - Marocko

Dags att resa ut i världen igen. Denna gång tar Enligt O med oss till norra Afrika, en del av världen som är extra aktuell i nyhetsbevakningen denna vår. Dags för böcker och författare från Marocko!

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Marocko eller är skriven av en författare med anknytning dit.


Tahar Ben Jelloun har skrivit flera titlar som jag är nyfiken på men den enda jag läst är Min Mamma som är en ömsint beskrivning av en son som förlorar sin mamma allt mer in i minnets labyrinter. Vacker, poetisk och långsam berättelse med fantastiska miljöer.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Marocko. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Tråkig är jag men jag kan inte gå förbi Muriel Barbery. En härlig Igelkott och en skön Smak.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Marocko, som du inte läst, men är nyfiken på.

Jag skulle gärna vilja läsa Fatima Mernissis roman Drömmar om frihet. Det är en självbiografisk roman om hur det kan vara att växa upp i ett harem och den har stått på läskö länge nu. Snart så!

2 kommentarer:

  1. Jag tänker på Liza Marklunds "En plats i solen" som delvis utspelar sig i Marocko.
    Muriel Barbery nämner du ju själv.
    Sen har min mamma en bok hemma i hyllan som heter "Möten i Marocko" skriven av Dagmar Edqvist, som jag skulle tro är från 70-talet nån gång.

    SvaraRadera
  2. Igelkotten känner jag ju, men de andra är nya bekantskaper.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!