onsdag 20 april 2011

en deckare är en deckare är en deckare...

Hamnade plötsligt i deckarland vilket kan passa bra så här i påskekrimens tider. När jag handlade min påskmat fick jag nämligen syn på Mordet på Ragnhildsholmen av Mats Ahlstedt. Ragnhildsholmen ligger vid Nordre älv på hisingssidan och på den ligger ruinerna efter en gammal fornborg, jag åker dit med elever för att undervisa om den tidiga medeltiden och kunde därför inte motstå, inköpet var ett faktum. Det visade sig att många av miljöerna som Mats Ahlstedt valt till sin deckare var kända för mig. Jag bor nära polishuset på Skånegatan, Bleket på Tjörn är välbekant och Ragnhildsholmen också. Därför stör det mig att miljöerna inte är korrekt beskrivna. Vårdcentralen på Tjörn ligger inte i Skärhamn, där finns ingen stor sandstrand att bygga sandslott på i Bleket...Det är synd att sådan fakta som bara är en googling bort för författaren ska störa min läsning för egentligen är detta en sympatisk herderlig svensk deckare med två mänskliga och ärliga poliser i huvudrollen. Mordgåtan härleds till de svåra liv som mötte en del  krigsbarn från Finland som brutalt rycktes upp från sina familjer och utanförskap och segregation är del av svaren i utredningen. Lättläst, småtrevlig deckarhistoria som var klart läsvärd en solig förmiddag i påskveckan.

Tack till Hannele som tipsade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!