tisdag 5 april 2011

Tematrio - 2000-tal

Dags för en tematrio igen! Lyrans Noblesser ber oss att välja ut tre romaner som gestaltar vår samtid. Jag hade svårt att välja tre historiska romaner förra veckan och tre från samtiden är nästan omöjligt. Inser att jag läser allra mest böcker som utspelar sig i mittimellantiden...
1. Här ligger jag och blöder får bli mitt första val. Jenny Jägerfeld har skrivit en bok som väl fångar hur det kan vara att vara ung idag, pappor och mammor på olika håll, skola och fritid och kärlek i en salig röra.

2. The Slap väljer jag sedan för att den på ett spännande sätt beskriver ett samhälle som har mistat sina gemensamma referensramar och där en ganska oförarglig händelse ställer allt på sin spets - utspelar sig i Australien men skulle kunna vara var som... Christos Tsiolka skrev.

3. En sorgesång för Easterly av Petina Gappah får bli det sista valet, en novellsamling som beskriver ett Afrika söder om Sahara i förändring. Läsvärda berättelser med skärpa och känsla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnar en tanke om inlägget, det gör bloggen till en levande mötesplats!